KEND DLNDEN HZBULLAH - 43.BLM

MENZL GRUBUNUN TARHES HAKKINDA KISA BLG

 1980 ncesi dnemde birok yerde olduu gibi Diyarbakr’da da baz Mslman fertlerin maddi desteiyle o zamann artlarnda slami kesimin kitap, dergi vb. kltrel ihtiyalarn gidermek ve ayn zamanda Mslmanlarn urak yeri ve adresi olmas iin Menzil isimli kitapevi almt. O dnemde, bu kitapevi evresini tekil eden bu grup, sanat-edebiyat evresi olarak bilinen metropollerdeki baz edebiyat, air, yazar evreleri ve yaynevleriyle irtibatl ve bu evrelerin kard kitap, dergi vb. kltrel rnlerinin satcs ve pazarlaycs olarak tannrd. Ayn zamanda, o dnemde kitapevi says az olduundan bu kitapevi, Diyarbakr’a dardan gelen misafirlerin, buraya grev icab gelen memurlarn ve okumaya gelen rencilerin de urak yeriydi.

Hem yapsal ve dnsel zelliklerinden, hem de bireysel ve ahlaki zelliklerinden dolay o dnemde gerek Diyarbakr merkezinde ve gerekse de blgedeki dier slami ahs ve gruplarla aralarnda bir kaynama ve scak iliki bulunmamaktayd. Hem savunduklar fikirler ve hem de kendilerinin dndaki Mslmanlara kar tavr, tutum ve davranlarndan dolay varolan slami grup ve ahslar tarafndan sevilmiyor ve sert bir ekilde eletiriliyorlard. Bu kitapevinin faaliyete gemesinde sermayesi olan ve bu grubun faaliyetleri iinde yer alan bir ok Mslman, sonraki dnemlerde bu gruptan ayrld. Ayrlan bu insanlarn bir ksm ise sonradan Cemaatle beraber oldu. Bu grup, Fidan Gngr evresi veya kitapevinin isminden dolay Menzil Grubu olarak biline geldi.

1980 sonras dnemde, zellikle 1979 slam inklabyla beraber, Ortadou ve slam dnyasnda meydana gelen gelimelere paralel olarak Trkiye’de de slami kesimde ok ynl kltrel ve dnsel bir aktivite ve hareketlilik dnemi yaand. O gne kadar savunulan dnce, takip edilen hareket ve mcadele yntemlerini ciddi anlamda sorgulama, tartma ve eletirme sreci iine girildi. Bu teorik ve dnsel canllk, okuma, tartma ve eletiri sreci sonucunda birok fert ve grupta yapsal ve dnsel deiiklikler meydana geldi. Bylece, o dneme kadar devam eden dnsel ve grupsal baz birliktelikler son buldu. Yeni srele beraber farkl ve yeni yapsal ve dnsel birliktelikler ortaya kt. Bu geliim ve deiim sadece Krdistan ve Trkiye’ye has bir ey deildi. slam corafyasnn birok yerinde ayn ekilde farkl boyutlarda teorik ve dnsel bir geliim, deiim ve yenilenme yaanyordu.

Yaanan bu srecin neticesinde her yerde ve her kesimde meydana gelen dnsel ve yapsal deiim ve gelimelere paralel olarak Menzil grubu da zellikle teorik ve dnsel adan bir deiime urad. Bu deiiklik ve yenilii sylemleriyle ifade etmeye ve gstermeye alyorlard. Ancak, her ne kadar teorik ve dnsel bir deiiklik olduysa da, yapsal ve grupsal zelliklerinde bir deiiklik olmad. Eskisi gibi dier slami grup ve fertlerle ilikilerinde soukluk ve kopukluk devam ediyordu. Bu dnemde de yine Diyarbakr ehir merkeziyle snrl, Menzil kitapevi evresinde kmelenmi kk bir grup olmaktan teye geemediler. Bir hareket olmaktan ok bir arkada veya mahalle grubu grnts vermekteydiler. Kendileri de bu durumdan kurtulmak ve bu grnty deitirmek iin pratikte bir aba ve gayret gstermiyorlard. Ayn ekilde, hem Diyarbakr merkezindeki ve hem de blge genelindeki Mslmanlarn bu gruba baklarnda da ciddi bir deiiklik sz konusu olmad. Birok Mslman fert ve grup tarafndan Fidan’n ahs ve bu gruba ynelik ar eletiri ve ithamlar yaplyordu.

 

 

[ Geri Dn ]

 


GERİ
      Masast Grnm