KEND DLNDEN HZBULLAH - 02.BLM
MMET GENELNDE SLAMI YENDEN HAKM KILMA ARAYILARI
Tarihi sre iinde slami hakimiyetin ve mmetin vahdetinin sembol olacak, btn Mslmanlar balayc ve kuatc tek bir slami siyasi otoritenin kalmamas sonucu, mmet corafyasnn bir ok yerinde, yeniden Mslmanlarn vahdetini tesis etme ve slam hayata hakim klma araylar balad. Bu araylar neticesinde, mmet corafyasnn deiik paralar zerinde, e zamanl veya farkl zaman kesitlerinde, deiik isimlerle bir ok slami cemaat, hareket ve oluum ortaya kt. Ayn temel inan ve dnceleri paylaan, ortak ama ve hedeflere sahip olan bu hareketlerin benzerlikleri yannda, toplumsal, kltrel ve corafik zel artlardan veya tabi olduklar mezhep ve slami yorum farkllndan kaynaklanan gr, anlay, bak, yntem ve davet uslub gibi bir ok hususta baz ayrlk ve farkllklar da olmutur. Bu farkllklar, gnmzde varolan ve etkin bir ekilde faaliyet yrten slami hareketler iin de sz konusudur. Bu, slam mmetinin bir gerei olup, derinlemesine bir inceleme ve aratrma yaplmadan, sadece yzeysel bir bak dahi bu gerei gzler nne sermektedir.
slam tarihinin her dneminde, farkl mezhep, itihat ve ekoller varolmutur. Bu durum bugn de geerli olup, gemite nasl normal karlanmsa, bugn de normal karlanmaktadr. Bu, slam’n her dnemde Mslmanlarn ihtiyalarna cevap olabilecek ve sorunlarna zm getirebilecek zenginlikte evrensel ve kamil bir din olduunu gstermektedir. nk, kyamete kadar farkl corafyalarda yaayan Mslmanlar, karlaacaklar btn sorunlarna slam’n temel ilkelerine bal kalarak slam mtehitlerinin yapacaklar itihatlar sayesinde zm bulabileceklerdir. slam’n bu zellii ve Mslmanlarn tarihten devraldklar bu miras nedeniyle, gnmzde de farkl corafyalarda yaayan Mslmanlar arasnda mezhep ve itihat farkllklar sregelmektedir. Bu durumla balantl olarak, ayn inan, dnce ve hedef uruna ayn corafyada veya farkl corafyalarda ortaya kan ve slami mcadele veren birok slami hareketin varl ve bu hareketlerin farkl gr, yorum, alglama, yntem ve uygulamalara sahip olmalar da gnmz Mslmanlarnn bir gereidir.
Ancak, genelde Mslmanlarn ve zelde de slami hareketlerin, kendi aralarnda var olan mezhep farkllklarn, fer’i ve itihadi gr ayrlklarn, kltrel veya corafik farllklardan kaynaklanan farkl alglama, yaama, uygulama ve cemaatleme yntemlerini ihtilafa, dmanla ve atmaya dntrmeleri slami deildir. Mslmanlarn g ve enerjilerini birbirleriyle mcadele ederek tketmeleri, kendi zararlarna, slam dmanlarnn ise faydasnadr. Bu farkllk ve ayrlklar slam dmanlarnn istifade edecei ekilde trmandrp dmanla ve atmaya dntrmek, hibir ekilde hibir slami nass ve yoruma uygun dmemektedir. Maalesef, Mslmanlar iin bir rahmet ve zenginlik olmas gereken kendi aralarndaki bu farkllklar, bugn Mslmanlarn vahdetine engel olan nemli bir soruna dnmtr. Ortaya kan bu durumdan da en iyi ekilde slam dmanlar istifade etmektedir.
Nasl ki mmet dzeyinde slami vahdetin ve tek bir siyasi otoritenin olmamas sonucu Mslmanlarn iine dt paralanmlk, dalmlk ve yaadklar iler acs olumsuz durum Mslmanlarn istemedii ve arzulamad bir durum ise, gnmzde slam mmetinin bamszl ve vahdeti iin mcadele vermek amacyla varlk gsteren slami cemaatlerin, hem mmet balamnda ve hem de yerel ve blgesel balamda birlik olmaylar, ok bal, dank, ihtilafl ve srtme iinde olmalar da ayn ekilde iler acs olup, Mslmanlarn istemedii ve arzulamad bir durumdur. Bu, ayn zamanda slam’n vahdet anlayna ve slami ykmllklere uygun dmeyen bir durumdur. Mslmanlar, bu kt durumdan kurtulmak iin iinde bulunduklar bu olumsuz duruma yol aan etkenleri ok iyi tehis ve tespit etmelidirler. Bu tehis ve tespiti yapmadan ve iine dtkleri bu kt duruma neden olan yanllklarn terk etmeden, bugn yz yze bulunduklar sorunlarn halledemez ve bu olumsuz durumdan kurtulamazlar.
[ Geri Dn ]