EHT REHBER HSEYN VELOLU'NUN HAYATI VE MCADELES -30

SLAM CEMAATN HAREKET METODU VE STRATEJSNE BAKII

ehid Rehber, an ve dnemin gereklerine gre hareket edilmesi gerektiini sylyordu. nsan, bni zamandr diyordu. slami hareketin, mcadelenin yrtld dnemin ortam ve artlarna gre ihtiya duyduu her trl meru vastay kullanabileceini savunuyordu. Ancak nasl ki slam davas ilahi bir dava ise, hareket metodunun da ilahi olmas ve kulland vastalarn meru olmas gerektiini sylyordu. Bunun da yegne rnek ve modelinin Resulullah (sav) olduunu, Onun ferdi, ailevi ve itimai hayatnn yannda, slami mcadeledeki hayatnn da ilahi vahiy altnda ekillendiini ve Mslmanlara rnek olduunu ifade ediyordu. Dolaysyla Onu (sav) rnek alarak ve yaplan ilerin merkezine koyarak, an ve dnemin gereklerine gre hareket etmek gerektiini belirtiyordu.

Muhterem . Bagasi, bu konuda unlar dile getirmektedir: ehid Rehber; Darl Erkam modeli faaliyet ve mcadeleyi esas alyordu. Resulullahn (sav) gizli cemaatleme gizli tebli, gizli cemaatleme ak tebli, sonradan hicret ve devletleme merhalelerini, yani Resulullahn (sav) Mekke ve Medine dnemlerini kapsayan davet ve mcadele yntemini slami mcadele ve cemaatlemede esas alnmas gerektiini sylyor ve bunu pratize etmeye gayret gsteriyordu.

S. V. adl Cemaat mensubu u bilgileri aktarmaktadr: Bize yapt bir konumasnda Cemaat asndan kemiyet ve keyfiyet hususunu anlatrken yle bir deerlendirmesi oldu. slam davasnn mesaj genel anlamyla mmkn olan herkese ulatrlmas gerekir. Geni kitleler arasnda zeki ve kabiliyetli insanlar vardr. Bu insanlar davann ar ykn omuzlarken, dier kesimler de ok deiik alanlarda katklarda bulunurlar. Ancak slam davas adna, sadece zeki ve kabiliyetli insanlarla ilgilenirsek, birok eyden mahrum kalacamz gibi Allah u Telya kar sorumluluumuzu da tam olarak yerine getirmemi oluruz.

B. V. adl Cemaat mensubu unlar sylemektedir: Bazlar, toplumun baz kesimlerini hedefleyerek onlara dnk almalar yapyorlar. Mesela; kimisi renciler zerine, kimisi zeki ve kabiliyetli genler zerine, kimisi zenginler zerine, kimisi makam sahipleri zerine ve hakeza her biri bir kesimi hedef alarak alyor. ehid Rehber ise, iinde bulunduu ortamda yetiebildii btn insanlar zerinde alrd. Kyl, fakir, esnaf, ii, memur, renci fark etmezdi. Bir aya en cra kylerde, bir aya ehirlerde, bir aya ilelerde, bir aya varolarda, bir aya renci evlerinde, bir aya fakilerin medreselerinde, bir aya mollalarn evinde, bir aya retmen, mimar, mhendis, doktor vb insanlarn yannda idi. Herkes ile durumuna gre muamele etmesini ve daveti onlara gtrmesini ok iyi biliyordu.

slamn topluma sunduu yaam tarznn bir neticesi olarak Mslman toplumlarda yerleen rf ve adetler ile slamn reddetmedii geleneklerin yaatlmas ve yaygnlatrlmasna ok nem verir, bu konuda Cemaat mensuplarna genel talimatlar verirdi. Ayn ekilde, slami olmayan ve dardan topluma empoze edilen gayri slami adetlere kar durur, bunlarn toplumdan uzaklatrlmas iin gayret gsterirdi. Bu cmleden olmak zere; Taziyeler, ziyaretler, komuluk ve akrabalk ilikileri, dnler, cami ve medreseler, ticari ilikiler, sosyal yardmlama ve dayanma konularnda slami adabn yerlemesi ve yaygnlamas iin ok aba sarf ederdi.

Camilere zel bir nem verir, camilerin onlarca yllk sistemli alma ile asl fonksiyonundan uzaklatrldn, slamda zel bir yere ve neme sahip olduunu, dolaysyla Mslmanlarn bu kutsal meknlara sahip karak asli fonksiyonuna kavuturmak iin gayret gstermeleri gerektiini syler ve bunun mcadelesini verirdi. Nitekim mescit ve camileri mcadelenin temel ekseni olarak grm ve ehadetine kadar da bunu pratize etmeye almtr.

ehid Rehber slami eitime nem verir, bata slam davasn omuzlayanlar olmak zere, Mslman bireylerin slami ilim ve kltr konusunda gelimeleri iin ortam oluturulmas konusunda almalar yaplmas gerektiini syler ve bunun iin abalard. Bu amala Cemaat mensuplarnn tmnn mutlaka hem ferdi ve hem de ailevi olarak bir kltrel programlarnn bulunmas gerektiini syler ve dzenli bir ekilde takip ettirirdi.

KRDSTANDAK SLAM OLMAYAN GRUPLARA BAKII

ehid Rehber, Krdlerin mazlum bir halk olduunu, Kemalist Rejim tarafndan hem dini ve hem de etnik kimlii yznden her trl zulme uradn ve bunun kabul edilemez olduunu, kar klmas gerektiini, ancak bunun milliyetilie sebebiyet vermemesi gerektiini savunurdu. slami mcadelenin, ayn zamanda btn Mslmanlarn ve Mslman toplumlarn kurtulu mcadelesi olduunu, dolaysyla Mslman Krd halknn da kurtuluunun slamda ve slami mcadelede olduunu, Komnizm gibi beeri fikir ve mcadele yollarnn genelde Mslmanlar zelde de Mslman Krd halk iin kurtulu yolu olamayacan ifade ederdi.

Krd halk Mslman bir halk olduu, slama ve slami deerlere skca bal olduu, hatta en bariz iki zelliinin; dinine ve namusuna iddetle bal olduu bilinen bir gerek olduu halde, bata PKK olmak zere tm sol rgtler Mslman Krd halknn diniyle mcadele ederek Krtlerin iinden slam dman bir kitle ortaya karmaya altlar. Mslman bir halk olan Krtlerin hakknn savunucular olduklarn iddia ettikleri halde dinlerinden uzaklatrmak iin uratlar. Kendilerine ba emeyenleri, hele hele kar kanlar acmaszca vurdular. Bu konuda hibir l tanmadlar. Din, inan ve deerlerine ramen Krd halkna, kendi ideolojilerini dayatmaya altlar.

te bunlar, ehid Rehber tarafndan kabul edilmiyor ve iddetle reddediliyordu. Mazlum ve Mslman Krd halknn bunlar hak etmediine inanyordu. Krd halknn Mslman bir halk olduunu ve kurtuluunun slami mcadelede olduuna inanyordu. Bu yzden de Krd halk arasnda slami diriliin ve snnetin ihya edilmesinin gerektiine inanyor ve bu ynde gayret sarf ediyordu.

Devam edecek
 





GERİ  
      Masast Grnm