EHT REHBER HSEYN VELOLU'NUN HAYATI VE MCADELES -21

CEMAAT YAPISINA HAKMD, ALIMALARI Y TAKP VE KONTROL EDYORDU

Biz bir Cemaatiz, byk bir mcadele veriyoruz, dmanmz gl ve imkan sahibidir. Faaliyetlerimize msaade etmez ve bo da durmaz. Eer gzel bir ekilde rgtlenmez, sk disiplin ve dzen ierisinde sistemli bir ekilde almaz, takip ve kontrol iyi yapmazsak yapda baboluk meydana gelir ve neticede dmanmzn bizi kontrol altna almas kolaylar.

ehid Rehber bu ekilde dndnden, Cemaat bnyesinde babolua, dzensizlie ve kontrolsz bir eye asla frsat vermezdi. Cemaat bnyesinde veya etki alannda olup kontrol dahilinde olmayan noktay, l nokta olarak kabul ederdi. Bu yzden, Cemaatin btn elemanlarn, faaliyetlerini, faaliyet alanlarn ve bu alanlardaki ortam takip ve kontrol edecek, gerekli mdahaleleri yapp ynlendirecek bir ileyi mekanizmas oluturmutu. zellikle de sorumlu dzeydeki btn elemanlar mutlaka sk kontrol eder, kitap okumalarna, ibadetlerine, gnlk yaantlarna, aile yaplarna ve yaptklar maddi ie kadar btn durumlarn yakndan takip ederdi. Bu ileyi mekanizmas neticesinde, Cemaat tabanndan ok ynl ve ok eitli geni bilgi ak olumutu.

Ancak bu takip ve kontrol, kuru bir disiplin ve kat bir denetim ile kesinlikle mukayese edilmemelidir. Cemaatin sorumlu elemanlar, ehid Rehberin bu alma dzeninden ve onlar yakndan takip ediinden byk bir haz alyor ve gven duyuyorlard. yle bir hale gelmiti ki, sorumlu elemanlar her eylerini ehid Rehber ile paylayor, sylemedikleri hususlar ona bir an nce sylemek veya ulatrmak iin frsat kolluyorlard. nk ehid Rehber ile konutuklar, paylatklar ve aktardklar her konuda, onun eitici ve ynlendirici muamelesini grp istifade ediyor, sahiplenip desteklendiklerini hissedip manen g alyorlard.

ehid Rehber, Cemaatin btn almalarn bizzat grmek hatta elinden gelse kendisi bizzat yapmak isterdi. Gvenlik gerekeleriyle bile olsa alma ortamndan uzak kalmak, hele hele uzaktan idare etmek kendisine ar geliyordu. Onun iin almalarla i ieydi. Cemaatin gizlenmi sorumlu arkadalarnn kalmalar iin bir ev mi ayarland, krsal alanda bile olsa bir snak m yapld, imkan olduu mddete kendisi bizzat gidip grr, imkan olmazsa ok detayl bilgi alr veya kamera ekimleri yaptrarak bunlar inceler bylelikle varsa gvenlik aklarn tek tek izah ederek mdahale ederdi.

. H. Adl Cemaat mensubu hatratlarnda yle sylyor: ehid Rehber, beraber alt arkadalarn, zellikle de yakn arkadalarn ok iyi tanrd. Dier Cemaat mensuplarn, hususen sorumluluk alm olan arkadalar iyi tanmaya alrd. Onun iin bilgi aknn kesintisiz gelmesine nem verirdi. Kimin ne i yapabileceini, kapasitesinin ne olduunu ok iyi bilirdi. ehid Rehber, gelen dokman tek tek incelerdi, hibir eyi geitirmezdi. Cemaat ve faaliyetleri gzlerinin nnde gibiydi. Bazen fiziki olarak Cemaat almalarnn youn olduu blgelerden uzakt, ancak kurmu olduu Cemaatsel irtibat yollaryla adeta bu fiziki mesafeyi ortadan kaldrmt.

KENDN TAMAMEN DAVAYA ADAMITI

ehid Rehber, slam davasn kendisine ncelikli dert ve meguliyet, hatta meslek edinmiti. Onun iin slami davadan baka bir megale yoktu. nsanlara ve olaylara bu pencereden bakyor, bu adan deerlendiriyordu. Btn sz ve fiillerinde bu hali kendisini hemen gsteriyordu. Mslman birini deerlendirirken hep bu zelliklerine dikkat ekiyordu. Kendisi fena fil Cemaat olduu gibi arkadalarnn da yle olmasn istiyordu. Son derece enerjikti. Gece gndz almaktan, notlar okuyup deerlendirmekten bkmaz, usanmazd.

A. . adl Cemaat mensubu bu konuda unlar nakletmektedir: Hizmete odaklyd. Kiinin ahsiyeti yannda daha ok yapt hizmete bakyordu. Hizmetteki kaliteye ve hizmet edenin maharetine, becerisine ok nem veriyordu. Sonraki grmelerimizde de onun bu seiciliini bariz bir ekilde mahede ettim. Bir cevher araycsyd. Bu arayn tabiatnda riskler ve zahmetler de vard. Ama cevherin kokusu alndktan sonra, o zahmetlere katlanlmalyd. Bu benzetmeyi ondan renmitik. Yllar sonraki bir yazmamzda bir kardeimizin sosyal kapalln biraz da ikyetimsi bir dil ile yazmtm. Verdii cevap ok orijinal ve ok houma gitmiti. Arkeologlar demiti, bir yerde bir cevheri tespit ettiklerinde onu ortaya karmak iin toz iinde bin bir zahmetle alp didinirler Onlar gibi olmak lazmd, bana ok gzel bir ders vermiti.

ehid Rehber iin slam davas, dnyevi hibir makam ve meslekle mukayese edilemeyecek kadar kutsald. Kendisini tamamyla ona vakfetmiti. Hibir eyin onun nne gemesine frsat vermiyordu. Bu yzden Cemaat kavramnn arkadalar arasnda ve toplum iinde yer etmesini, Cemaatin ahsi manevisinin ne kmasn ve telaffuz edilmesini istiyordu. sminin asla ne kmasna ve hele hele Cemaatin ahsi manevisinin nne gemesine asla frsat vermiyordu. Sorumlulara talimat gnderse, herhangi birine veya birilerine selam gnderse, bir yerde bir sorun olduunda orayla ilgili zm gnderse, hep Cemaat tabirini kullanr; Cemaatin talimat budur, Cemaat selam gnderdi, Cemaatin zm u ekildedir diye sylenmesini ister, kendi isminin veya yanndaki st dzey sorumlulardan herhangi birinin isminin telaffuz edilmesini kabul etmezdi. Cemaat kavramnn oturup yer etmesini ve bunun iin gayret sarf edilmesini isterdi.

M. S. adl Cemaat mensubu, konuyla ilgili olarak unlar ifade etmektedir: Onu tandk tanyal, illaki Cemaat derdi, yani falan yle dedi, filan yle yapt yerine, Cemaat yle yapt, byle dedi denilmesi iin ok aba sarf ettiine ahit oldum. Bir kardein nemli bir sorunu vard ve bu i iin de bizatihi ehid Rehberin konuyla ilgilendiini biliyordu. Tabi ki bu onu ok memnun edip rahatlatyordu. Bir gn ehid Rehber kendi el yazsyla bir not yazd ve o kardee vermemi istedi, ayrca szl olarak da ona iletmem iin bana bir eyler syledi. Bunun zerin ben de: Aabey, bu notu sizin gnderdiinizi syleyeyim mi? Dedim. O da: Yok, gerek yoktur dedi. Bunun zerine ben: Aabey, bu kardeimiz bu notu sizin yazdnz ve ileteceklerimi de sizin bana sylediinizi zaten biliyor, siz onun sorunuyla bizzat ilgileniyorsunuz, saklamaya gerek var m dediimde u ders dolu ifadeleri kulland: Kendisi bilse de biz dorudan sylemeyiz. Cemaat ismi ve kavram hepimizin isminden daha byk ve manevidir. Bu kardeimiz ve hepimiz, Cemaat kavramn aramzda oturtmalyz. ahs isimlerinden ok Cemaat ismini ne karmalyz. Cemaat dendii zaman binlerce kardein manevi gcn, efkatini, kararlln, meseleye bakn ve en nemlisi de ahsi manevisi ortaya konmu olur. Ama birinin veya benim ismim telaffuz edildii ya da ne karld zaman, bu isimler bu kadar gzellikleri iinde barndrmaz. Dolaysyla ok clz kalr. Ayrca bu gn ben varm ya da sizler varsnz, yarn hepimiz bu dnyadan g edeceiz. Ama Cemaatin ahsi manevisi kalcdr.

B. V. Adl Cemaat mensubu da ehid Rehberin bu zellii konusunda u notu dmektedir: Dnya namna hibir eyi yoktu. Dnya namna hibir hesap ve endiesi de yoktu. Sadece slam davasnn endiesindeydi. Yirmi drt saat onun iin alyordu ve btn mrn ona vakf etmiti. Sabit bir yeri ve mekan yoktu. Mcadelenin artlar nereyi gerektiriyorsa oraya g ederdi. Btn ev eyalar bir traktr doldurmazd. Gnn yirmi drt saati onun iin alma ve mesai saatiydi

. H. Adl Cemaat mensubu da konuyla ilgili u hususlara dikkat ekmektedir: almada tkenmek bilmez bir enerjisi vard. Onun alma temposuna ayak uydurmak ok zordu. Bazen gnlerce ara vermeksizin alrd. stirahati ise genellikle akam namazn kldktan sonra bir koltukta uzanp kestirmesiydi. Gnlk uykusu buuk drt saati gemezdi. Ondan sonra uyanr, beraber yats namazn Cemaatle klardk ve almasna ara verdii yerden balayp srdrrd. Bir rahatszl vard, ameliyat olmas gerekiyordu. Ameliyat konusunda birtakm alternatifler sunmaya alyorduk. Onu bu konuda ikna edemedik. Benim ahsmdan dolay almalarn aksamasna ve Cemaate en kk bir zararn gelmesine raz olamam. Sabredebildiim kadar sabredeceim, eer tahamml mmkn olmayan bir hal alrsa mutlaka Rabbim bir are lutfeder. diyordu

D. Y. adl Cemaat mensubu u bilgileri aktarmaktadr: ehid Rehber iin hayatta slam asl, dier uralar ise taliydi. slami esaslar hayat artlarna gre eilip bklmemeli, hayat ve artlar slama gre ekillenmeliydi. Hele slam davas, bir hobi olarak bo zamanlarn tahsisi ile srdrlecek bir ura deildi ona gre.

M. . adl Cemaat mensubu yle bir an aktarmaktadr: Bir seferinde ekip olarak ehid Rehberin ziyaretine gitmitik. alma ekibimiz be kiiydi, yaklak bir ay alma alanmzdan uzak kalmtk. Kendisiyle yaptmz grmede, baz arkadalarn kendi alma alanlarna tam vakf olmadn ve detayl bir ekilde tanmadn fark etmi olacak ki, bir yemek srasnda bir iki arkadaa ka kilo olduklarn sordu. Arkadalar normal kilolarn syleyince cevaben: Yok, yle dnme. Senin alannda yz kii varsa, senin manen arln on tondur, nk zerinde o arkadalarn her birinin arl vardr. Her kalk oturuunda bunun arln manen hissederek kalkp oturmalsn. Gece ve gndzn, ksacas tm vaktin zerindeki ar yk tayabilme endiesiyle olmal ve ilerin sana meleke olmal ki alann tanmada, hizmet etmede ve ileri gelitirmede verimli olabilesin dedi.

Cemaat iinde bir kural ve kaide yerletikten sonra kendisini de bu kurallara kar sorumlu gryor ve yle hareket ediyordu. Hatta bu kurallara dier arkadalardan daha fazla riayet etme gayretini kendisinde buluyorduk. Dier insanlara normal grlen bir takm eylerin bizlere caiz olmadn syler ve rnekler verirdi. Bizler bir Cemaatin mensuplaryz, Cemaatin kural ve kaideleri vardr, bunlar dikkate alarak hareket etmek zorundayz, dmzdaki bir insan istedii zaman istedii ii yapmaya ynelebilir, kendisini bir eye baml hissetmez ama bizler aklmza estii gibi hareket edemeyiz, bir ey yapmak istediimizde bal olduumuz bir yap olduunu ve bu yap iindeki sorumluluumuzu hesaba katarak hareket etmek zorundayz der ve bunlar srekli bize hatrlatrd.
 





GERİ  
      Masast Grnm