9. BLM
BR HAREKET ADAMI OLARAK TAIDII VASIFLAR
OK Y BR DAREC VE TEKLATIYDI
ehid
Rehber, ok iyi bir idareci ve tekilatyd. Sanki daha nce bir Cemaat ina
etmi, bu Cemaat her trl hadiselerle karlaarak tm sreleri yaam, btn
merhaleleri tamamlayarak nihai hedefine ulam ve bylece tm aamalarn
tecrbelerini kendinde toplam, kendisi de bu uzun mddet zarfnda bu Cemaati
idare etmi ve her konuda byk deneyimler elde etmi gibi bir hal
ierisindeydi.
zm ve talimatlar verirken, arkadalar ynlendirirken, almalar takip ve
kontrol ederken, iyi bir duvar ustas gibi hangi ta nereye yerletireceini
iyi tespit ediyordu. Arkadalara; Bakalar sizin problemlerinizle
ilgileneceine, siz bakalarnn sorunlaryla ilgilenin ve zmeye aln.
Maharet budur ve gerek daveti byle olandr derdi.
Olaylarn bykl onu sarsmaz, panie drmez, acelecilie srklemez ve
eri izgiden ayrmazd. Molla M. V. , bu konudaki bir hadiseyi yle anlatr:
Susa Katliamndan sonra baz arkadalar armt. Bu katliama nasl bir
karlk verelim veya hareket tarzmz nasl olsun diye onlarla istiare
etmiti. Bir arkada; Biz Silvandaki PKKlilerin kahvelerini basp bomba ve
kelelerle tarayalm, ierdekilerden kimse sa kalmasn. Bylece onlara ders
olur ve bir daha byle bir eye cesaret etmezler diyerek nerisini sylemiti.
Ancak ehid Rehber bu gre kar karak; Byle olur mu, oraya PKKli olmayan
masum bir insan da gitmi olabilir. Orada bulunan herkes PKKlidir diye bir
hkm ortaya koyamayz. Biz de onlar gibi masum insanlar ldrrsek onlardan ne
farkmz kalr? Bu eri lmze uymaz. Bizim acelemiz yoktur. Durumu aratrp
soruturacaz. stihbaratn toplayacaz. Olaya mdahalesi olanlar tek tek
tespit edip cezalandracaz, Allahn izniyle en gzel ekilde karlk
vereceiz demiti. Olay onu ok zd halde duygusal ve aceleci davranmamt.
. B. adl Cemaat mensubu yle bir any aktarmaktadr: Susa cami katliamndan
hemen sonra idi. ehid Rehbere olayla ilgili bilgi vermek iin gidilmiti. Ayn
gn Cemaate; bir grup PKK militannn Silvann kynde, . yerde bulunan
bir snakta olduklar istihbarat gelmiti. Gelen istihbarat, bunlarn
katliam gerekletiren ekip olduu ynndeydi. Bunun zerine ehid Rehber ile
grmeye gittim. Kendisi, olay ve son durumu teferruatl bir ekilde sordu.
Durumu ve aldmz istihbarat anlattm. Oraya ynelik ne yaplabileceini
sorduunda ise ben; O mntka kontrolmzde deil, ayrca kyn corafi konumu
ve snan olduu yerde eylem yapabilecek kadar hazrlmz yoktur. Ancak
bilgiyi getiren kyller, eer Cemaat mdahale etmezse onlar askere ihbar
edebileceklerini sylemiler dedim. Bunun zerine ehid Rehber; Hayr!
Bamza ne gelirse gelsin, biz hibir zaman ve artta, dmanmz rejime ihbar
etmeyiz. Kendimiz yapabiliyorsak yaparz, yoksa ihbar etme yoluna asla
bavurmayz. Bu bizim anlay ve karakterimiz deildir. O kyllere de bu
ekilde syleyin dedi.
ehid Rehber, mensuplar arasnda Cemaat mefhumunun oturmas, bir dzen ve
disiplin iinde hareket etmeye almalar, tm cemaat mensuplarnda mesuliyet
ve mensubiyet bilincinin yerlemesi ve disipline olmalar iin btn
faaliyetlerin merkezi kontrol sistemi ierisinde yrtlmesini salamt.
Blgemizdeki sosyal dokuyu; airet, kabile, aalk gibi hususiyetleri dikkate
aldmzda, bunu gerekletirmek yle kolay bir i deildi. zellikle disipline
olmam bir toplum ve slami camia iinde byle bir yapy oturtmak ok daha
zordu. Bunun gereklemi olmas ehid Rehberin bu konudaki maharetini
gsterir.
Cemaat almalarndan nce, dnemin uurlu diyebileceimiz Mslmanlar
camilere mspet bakmyor, drar mescitleri olarak deerlendiriyor, resmi
imamlarn arkasnda namaz klmann caiz olmadna hkmediyorlard. Bu yzden
bunlarn ou camilere srtlarn dnm ve Cuma namazlarna gitmiyorlard.
ehid Rehber ise bunun yanl olduuna inanyor, camilerin Mslmanlarn mal ve
mekan olduunu, Mslmanlarn bunlara sahip kmalar gerektiini ve asl
misyonuna kavuturmak iin gayret sarf etmeleri gerektiini sylyordu. Bu
bakmdan kararllkla bu alana yneldi, slamda byk bir neme sahip olan
camiler karsnda slami bir Cemaatin sorumluluunu nasl yerine
getirebileceini ve bu konudaki grevlerini nasl icra edeceini gstererek,
ayn zamanda iyi bir tekilat ve iyi bir idareci olduunu da gstermi oldu.
Bu yanl anlaylara kar karak; Herkes imkan dahilinde camiye gitsin ve
be vakit namazn orada Cemaatle klsn, buna imkan bulamayanlar, durumuna gre
imkan bulduu vakitlerde gitsin eklinde talimat verdi. Daha sonra, Camilerin
mdavimleri olup o kutsal mekanlara sahip kn dedi. Ardndan, Ramazan aynda
herkes kendi mahallesindeki camilerde teravihe itirak etsin, namazdan sonra
imamn ders vermesini talep edin, verirse dinleyin, vermezse ondan izin alarak
halka eklinde oturup yapabilen biri sohbet etsin, dierleri de dinlesin dedi.
Daha sonra ise, camilerde Kuran dersi iin arkadalara genel bir talimat
vererek, Kuran bilenler bilmeyenlere ders versin dedi ve mmkn olan
herkesi camiye ynlendirmek suretiyle toplum bnyesinde ciddi bir deiim
meydana gelmesine vesile oldu. Btn bunlardan hedeflenen; camileri Asr Saadet
dneminde olduu gibi asl kimliklerine kavuturmakt. Camiler yle canland ki
daha nce kar kanlar ve bunlar drar mescitleridir diyenler bile camilere
meyledip Cemaatle rekabete kalktlar.
ehid Rehber, slam davasnn, yetimi Mslman kadrolar eliyle
yrtlebileceine ve geliip byyeceine inanyor ve bu konuda azami derecede
aba sarf ediyordu. Bir yandan ulaabilecei btn medreselilere, te yandan
okul okuyanlara ynelik ciddi almalar yapyordu. Bazlaryla dzenli dersler
yaparken, durumu msait olmayanlarla da eitli vesilelerle sohbetler yapyor,
onlar slami bilin, Cemaatsel uur, tebli, cihad gibi konularda gelitirmeye
ve yetitirmeye alyordu. Onun bu almalar vesilesiyle; btn hayat kyde
gemi, ilkokuldan baka okul okumam, byk ehir grmemi, siyaset ve
mcadele nedir bilmeyen birok Cemaat mensubu, daha sonra sanki siyaset
okulundan mezun olmu gibi dnya meselelerine ilgi duymaya, siyasi konularda
kafa yorup yorumlar yapmaya, slami mcadele konusunda ciddi gr ve zmler
ortaya koymaya balad.
ehid Rehber, Cemaat mensuplar arasnda en verimli ve en salkl i grenler;
hem sorumlularyla, hem ders grubundaki arkadalaryla hem de sorumlusu olduu
insanlarla uyumlu bir ekilde alabilenlerdir. Bu tip fertler geliir ve
faydal olurlar. Aksi durumdakiler ise nakstr. Yani st ile uyumludur ancak
altlaryla sorunludur veya st ile uyumludur ancak ders grubundakilerle
sorunludur, derdi.
Arkadalar yetitirmeye ve gelitirmeye alr ve bu amala imkanlarn
elverdii kadaryla onlara ortam olutururdu. Disiplin konusunda ok titizdi.
Ancak nemli olan kardelerimizin bilinli, inanarak disiplini bir yaam tarz
haline getirmeleridir. Eer bu bilinle ve slami yaamn gerei olarak
disiplinli yaamazlarsa artlar ve ortamn deimesiyle tekrar eski baboluk
haline dnmeleri kanlmazdr derdi.
ehid Rehber, Cemaatsel yapnn oturmas, alma ve faaliyetlerin dzen ve
disiplin ierisinde yrmesi, ilke ve prensiplerin yerlemesi ve dolaysyla
slam davasnn toplum iinde yer edip sreklilik kazanmas iin imkanlarn
seferber ediyor ve ok enerji harcyordu. Bu bakmdan; bir yandan sorumlu
arkadalar gelitirmeye ve ileri konusunda donanml hale getirmeye
alrken, dier yandan gerek Cemaat mensuplarn ve gerekse alma ve
faaliyetleri tmden takip ve kontrol edip salkl bir ekilde ynlendirebilmek
iin farkl amalar iin ona yakn rapor ablonu hazrlamt. Bunlar sorumlu
arkadalardan dzenli olarak istiyor, her alandaki almalarla ilgili eitici
ve ynlendirici kitapklar hazrlayp uyulacak kural ve prensipleri
ynetmelikler eklinde gnderiyordu.
ehid Rehber, hi bir zaman galibiyet ve baarya artlanmaz ve galibiyete
endeksli bir mcadeleyi benimsemezdi. Ona gre en byk baar, hak yoldan
sapmadan mcadeleyi srdrebilmekti. Baar bu yolda yrmekti. Malubiyet ise
bireysel veya Cemaatsel sapma idi. Yine O; ihlasn baar getirdiini, kfrde
bile olsa ihlasl olanlarn baarl olabileceklerini belirtip ahs endeksli
olunmamas gerektiini, bu anlayn veya kendilerini n plana karanlarn hi
bir zaman baarl olamayacaklarn sylerdi.
. Y. adl Cemaat mensubu unlar ifade etmektedir: ehid Rehberin iar
Cemaat idi. Cemaati her trl almann nnde tutuyordu. nk Cemaatin
varl; imkanlarn olumas ve hedefe varmak iin g ve kuvvetin elde edilmesi
demekti. Onun iin hep Cemaat diyordu, Cemaatin nce zihinlerde ve ardndan
pratikte oturmas iin byk aba harcyordu. Bu nedenle diyebilirim ki onun
bize brakt en byk miras bu Cemaatsel anlay olmutur.
Devam edecek