EHD EYH MUHAMMED ZEK ATAK'IN HAYATI [FOTO]

Ad Soyad: Muhammed Zeki Atak
Doum Yeri ve Tarihi: rnak –Gneyam (Navyan) Ky, 1957
ehadet Yeri ve Tarihi: Cizre, 19 ubat 1992
ehadet ekli: PKK elemanlarnn kurduu pusu neticesinde

Hayat ve ahsi zellikleri:

“Nice peygamberle birlikte birok Rabbani (bilgin)ler savaa girdiler de, Allah yolunda kendilerine isabet eden (glk ve mihnet)den dolay ne geveklik gsterdiler, ne boyun ediler. Allah, sabredenleri sever” (Ali mran: 146)

Kuruluundan beri slami ilimleri ve ahlak, insanlarmz arasndan kaldrmak iin her trl bask ve dayatma yollarna bavuran TC rejimi, btn gayretlerine ramen slami ilimlerin tahsiline ve slami yaantya tam anlamyla engel olamamtr. Mslman Krtler, ne pahasna olursa olsun Medrese esasl slami ilimlere daima tevecch gstermilerdir.

Ne yazk ki ehid eyh Said kyamndan sonra stibdat rejiminin, slam’a ve Mslmanlara kar uyguladklar zulmler ve dnya halklarnn bana musallat edilen rklk ve Sosyalizm illetleri Krdistan’da da etkisini gstermitir.

zgrlk, eitlik, adalet gibi yaldzl sloganlarla ortaya kan ve zellikle Krt halkn aldatan, ideolojik saplantlara srkleyen grup ve rgtlerin blgemizde at koturduklar bir dnemde Allah–u Teala gayretli m’minlerin eliyle bir cemaat meydana getirdi. Bu cemaat milletimize gerek kurtuluun ve zgrln yolunu gstererek yllardr halkmz kandran mlhid gruhlarn oyunlarn bozmutur.

ehid eyh Muhammed Zeki 1957 ylnda rnak’a bal Gneyam (Navyan) Kynde dnyaya gelir. Ky ahalisinin ekserisi tarikat ehlidir. eyh Zeki’nin ailesi de tasavvufa sk skya bal bir ailedir. zellikle eyh Zeki’nin dedesi olan eyh Ahmet, rnak evresinde takvas, hilmi ve ilmi ile tannan saygn bir ahsiyettir. Aile efratlarna takvay, edebi ve ilmi tavsiye eder ve bu konularda hassas davranrd. eyh Zeki, dedesinin edep ve terbiyesinden gemitir. Kklnden itibaren ald bu terbiyenin etkisiyle zellikle haramdan uzak durmada hassasiyet sahibi idi. Arkadalar tarafndan harama srklenmeye alld halde o hibir zaman onlara uymam, srekli olarak gnahlardan uzak durmutur.

eyh Zeki, kk yatan itibaren medrese ilimlerini tahsile balam, kynde ilkokulu okuduktan sonra ilim eitimi iin blgenin eitli yerlerinde medreselerde kalm, zamann ilim sahiplerinden ders almtr. eyh stn bir zekya sahipti. zellikle Arapa ilimlerinin tedrisatnda kk yana ramen bu zeks sayesinde ok baarl olmutur. Ksa zamanda medrese tedrisatn tamamlayp ortaokul ve lise derslerini dardan vererek mam Hatip Lisesi diplomasn almtr. O zamann ky artlarnda sadece ilkokulu okumasna ramen okul derslerinde lise mezunlarndan ok daha ileri seviyede idi.

20 yalarnda medrese ilmini tamamlayarak evre kylerde fahri imamlk yapmaya balamtr. Bu yana ramen blgede hatr saylr imamlar arasna girmiti. lim, edep, terbiye ve alkanl ile hem halk hem de ilim evreleri arasnda oka seviliyordu. Medrese talebeleri ve imamlar arasnda birbirlerini ekememe ve kskanlk adet haline gelmesine ramen, eyh Zeki’nin sosyallii, edebi, terbiyesi ve sempatik kiilii her kesimle gzel bir diyalog ierisinde olmasn salamtr. Gen yanda kyde imamlk yaparken kye gelen uurlu mslman bir retmenle ksa zamanda dost olur. Seyda bu retmenin vastasyla ada islami kitaplar da okur ve inqilabi bilince ular. zellikle ehid Hasan El Benna, ehid Seyyid Kutup, ehid Ali eriati vb. Mslman yazarlarn kitaplarn okuduka ufku alr. Kendisinin deyimiyle, bu kitaplarda okuduu ayetleri her gn Kur’an’dan okumasna ramen sanki bu gne kadar hi okumam ve farkna varmamt. Bundan sonra Seyda iin yepyeni bir dnem balamt. Kendisinde var olan ilim, irfan, edep, terbiye, sosyallik, alkanlk, girikenlik vasflar inqilabi uurla btnlemitir.

Seyda ksa zamanda mam Hatip diplomasn alarak Kur’an Kursu retmeni oldu ve Cizre lesinde eyh Ahmed Cezeri’nin Krmz Medresesinde (Medresa Sor) Kur’an kursu hocal yapmaya balad. Tecvid ilmini ok iyi bilen bir alimdi. Diyanet’in imamlar arasnda yapt Kur’an- Kerim’i gzel okuma yarmalarnda blgesinde hep birinci gelirdi.

Seyda, slam’a daha iyi hizmet etmek amacyla grev deiiklii yaparak cami imaml grevine geti. Kendisinin de evinin bulunduu Cizre’nin uzak varolarndan birinde halktan ald destekle cami yaptrd. Halen kendisinin adn tayan bu camiye bitiik odalar yaptrd ve buralar medreseye evirdi. Bu medresede yatl kalan feqiler (renciler) yan sra, gndz ders almaya gelen fakalar da vard. Seyda, hemen her gece cami cemaatine sohbetler dzenler, onlara fkh, siyer dersleri verirdi. Kur’an okumasn bilmeyenlere Kur’an dersi verirdi.

Cizre, Krdistan blgesinin ilim merkezlerindendir. Siyasi ve stratejik konumu itibariyle Botan’n merkezidir. Molla Zeki ksa zamanda Cizre mollalar arasndaki yerini almtr. Gen yana ramen iki camide toplad talebelerine Arapa ders vermeye balamtr. O gne kadar medreselerde kalan talebeler, okul eitiminden uzak dururlard. Ancak Seyda, kendi talebelerini ayn zamanda okula da gndererek slam davasna hizmet edecek liyakatte talebeler yetitirme gayreti ierisinde idi. Ksa zamanda Cizre’de kendine bir slami evre oluturdu. Arapa ve dier slami kitaplar bulunduran bir kitap evi aarak evresinde hayrl hizmetlere vesile oldu.

ehid bu dnemde stad Bediuzzaman’n Risale i Nur’u ile megul oldu. Risale zerinde yapt almayla tam bir ekilde aina olarak stadn deyimiyle adeta dnyaya meydan okuyabilecek imani bir seviyeye ulat.

Mslmanlarn iinde bulunduu vahim durumun msebbibi olarak alimleri grr, onlarn kendi aralarnda toplanp cemaat haline gelmedikleri ve meydan mlhidlere braktklar iin Mslmanlarn bu hale dtklerini sylerdi. Bu nedenle gen yana ramen kendisinden yaa ok byk olan mollalar kendi evinde toplayarak yapc bir slupla onlara Mslmanlarn iinde bulunduklar durumu izah eder ve alimlerin sorumluluklarn anlatrd. yle yapc bir slupla meramn ifade ederdi ki hazr olan imamlarn tmn etkiler onlardan hizmet sz alrd.

1980’li yllardaki siyasi ve ideolojik rgt ve oluumlarn btn basklarna cesurca kar km, tehdit ve basklara boyun ememi, slami deerleri mdafaadan geri durmamtr.

Ferdi almalar neticesinde oluturduu evre ile birlikte mollalar zerinde youn faaliyetlerde bulunuyordu. Bu almas 86–87’li yllara kadar devam etti. Bu yllarda Hizbullah Cemaati ile tant. Cemaatin alma eklini, hedeflerini ve metotlarn benimseyip birlikte almaya balad. En verimli yllar bundan sonra balamtr. Cemaatsel almalarnn bereketiyle ksa zamanda hem Cizre’de hem de Botan’n dier yerleim birimlerinde verimli gelimeler oldu. Seyda, davet ve teblide gstermi olduu stn gayretiyle benzeri az grlen bir ahsiyetti.

ehidin stn yetenekleri ve vakarl ahsiyeti, blgede faaliyet gsteren hemen hemen btn grup ve oluumlarn dikkatini ekmitir. Her grup kendi tarafna ekmek iin cazip tekliflerle Seyda’y kendi saflarna katmaya alyordu. Ancak Seyda bunlara tevecch gstermedi.

Seyda’nn cemaatsel faaliyetleri younlatka bundan rahatszlk duyan TC rejimi Seyda’ya ynelik basklar arttryordu. Bu dnemde polis istihbarat elemanlar tarafndan zaman zaman takip ve baskya maruz kald. Bal olduu kurum vastasyla sktrlmaya alld. Ancak o, bunlarn hi birine iltifat etmedi. Hibir zaman mal, makam ve mevki derdine dmedi.

eyh Zeki, halknn derdiyle dertlenen bir insand. Herkesin taziyesine gider, eitli vesilelerle insanlar ziyaret eder, davay tebli ederdi. nsanlar gaflet uykusundan uyandrmak iin hemen her frsat deerlendirirdi. Davet ve teblideki samimiyet ve slubu en aykr grteki insanlar bile etkiler, onlar dnmeye sevk ederdi.

Seyda, beeri ideolojileri iyi tanyordu. O gne kadar Krdistan’da bu fikirlere sahip insanlar, zellikle medrese ehlini molla kesimini kmser, gerici olmakla niteleyerek alay ederlerdi. Seyda’nn aktif davet ve tebli faaliyetleri onu birok sohbette, taziyede ya da farkl platformlarda bu tr insanlarla kar karya getiriyordu. O dnemlerde fikri mnazara ve tartmalar revata idi. Seyda’nn etkin faaliyetleri ister istemez onu bu mnazaralarda muhalifleriyle kar karya getiriyordu. zellikle Komnistlerle yapt mnazaralarda onlarn fikir ve ideolojilerini rtyor, her ynyle slam’n stnln ispatlayarak onlara da bunu itiraf ettiriyordu. Onunla mnazara alanlarnda ba edemeyenler bask ve tehdit yoluyla sindirmeye alyorlard.

Seyda, davet ve tebliin yannda mensubu olduu Hizbullah Cemaatinin tekilatlanma ve bunun iin kadrolarn yetitirilmesi faaliyetlerine arlk verdi. mamlk yapt camide medrese aarak ok sayda talebe toplad. Arapa tedrisat yannda cemaatleme kltr zerinde de youn almalar yapt. Allah’n yardm, hlas ve cemaatlemenin bereketiyle Cizre’de ksa zamanda birok camide faaliyetlere baland, ders halkalar geniledi. Davet ve tebli almalaryla Hizbullah Cemaati herkes tarafndan tannd.

Blgede giderek glenen PKK, Hizbullah Cemaatinin faaliyetlerinden rahatsz olmaya balad. deolojisiyle kart olduu Mslmanlar karalamak, sindirmek ve tesirsiz hale getirmek iin youn almalara balad. lk olarak her slam dmannn bavurduu silah olan iftira ve yalana sarldlar. Mslmanlar devlet yanls ve kontra olarak kendilerine kar karlm bir g ve Krdistan’n kurulmasna engel olarak gsteriyorlard. slam’a ve Mslmanlara tevecch gsteren aileleri tehdit ediyor, cemaate katlan veya sempati duyan herkesi korkutarak Cemaatten uzaklatrmaya alyorlard.

Bu mlhid rgt, Seyda’nn ahsn da hedef alm, Seyda’y halkn gznden drmek iin her trl irkeflie bavuruyordu. Mlhid rgtn btn iftira, karalama ve saldrlarna ramen Seyda, bkmadan usanmadan davet ve tebliine devam ediyordu. kamet ettii mahallede ihlasla yapt faaliyetler neticesinde mahallenin hemen hepsi Seyda’nn etrafnda kenetlenmiti. Mrted rgt bu mahallede hibir varlk gsteremiyordu.

Mlhid rgt Krdistan’da; genelde tm Mslmanlara, zelde ise Hizbullah Cemaati mensuplarna kar bask ve sindirme yollarn kullanmaya devam ediyordu. Bir mddet sonra blgede Mslmanlara kar silahl eylemlere giritiler. Bir yandan inanlmaz yalan ve iftira kampanyalarna devam ederken bir yandan da Mslmanlar ehid etmeye baladlar. Bu dnemde eyh Zeki’nin evine de silahl saldrda bulundular.

Molla Zeki ehid edilen Mslmanlarn cenaze trenlerine katlarak taziyelerinde gnlerce kalrd. Bu dnemde kendisinin de hedef olduunu biliyordu. Ancak buna ramen hi geri adm atmayp hasretle ahadete kavuaca zaman bekliyordu. Daha nce mlhid rgt tarafndan Seyda’ya defalarca tehdit mektuplar, ceza makbuzlar ve szl tehdit mesajlar gnderilmiti. Seyda, btn bunlarn cevabn davasna ve ahsiyetine yarar bir biimde vermiti. ve “Bizler davamz kanmzla sulamal, kyam ve ehadet ruhunu canl tutmalyz” diyordu.

Seyda henz 35 yanda, gelir seviyesi iyi, en by 11 yanda olan 8 ocuk sahibi idi. Ne makam ve mevkii, ne de ocuklarnn gelecei hususunda maddi bir kaygs ve hesab vard. Seyda, bilerek ve gnllce slam davas iin feda olmay seti, btn bask, dayatma ve sindirme gayretlerine kar direni gsterdi, asla geri adm atmad. “… Muazzam, izzetli ve erefli bir cemaat vcuda gelmitir. Bu cemaatin izzet ve erefine, prestij ve istikbaline hi kimsenin kendi ahsnda halel getirme hakk yoktur. Dmann ba hedefi olduumuzu biliyoruz. Her ne pahasna olursa olsun bizler, ilmimizi ve davetimizi kanmzla imzalamalyz. Ancak o zaman samimiyetimizi tescil etmi oluruz.” Diyordu.

Seyda, cemaatsel meguliyetlerinden dolay piyasada fazla grlmediinden mlhidler, onun PKK tarafndan ldrld ayiasn yaymlard. Seyda da bunu yalanlarcasna zaman zaman grnerek, onlarn yalanlarn aa karyordu. Cemaatsel faaliyetleri gerei uzun bir sre ehir dnda olan Seyda eve dner. Eve dnnden iki gn sonra, 19 ubat 1992 Perembe gn bir zaruret zerine arya kan Seyda’nn bu kn frsat bilen mrtedler, yolu zerinde 4–5 yerde ayr ayr pusu kurmulard. O gne kadar Seyda’nn arkadalar taksilerde onun n koltua oturmasna msaade etmezlerdi. Bu defa adeta herkese grnmek iin nde oturmakta srar etmiti. ar dnnde Seyda ile arkadalar mlhid rgt elemanlarnn kurmu olduu pusuya derler. Seyda’nn nde oturmas katillerin iini kolaylatrmt. kan atmada Seyda ehid olurken, katillerinden de iki kii ldrlmtr. Seyda’nn na’ tekbir sesleriyle Cizre Asri Mezarlna defnedilir.

Seyda, onlarca gencin hidayetine vesile oldu. Botan’da Hizbullah Cemaatinin temellerini oturttu. Yetitirdii genlerin slam davasna faydal olmalar iin ok gayret gsterdi. Samimiyetiyle, fedakrlyla, itaatkrlyla, cesaretiyle, alkanlyla onlara rnek olup nclk etti.

Seyda, mkemmel bir edip ve slam mbellii idi. slam ve Kur’an’ mkemmel bir slup ile tebli ediyordu. Syledikleriyle dinleyenleri mutlaka cezb ediyordu. Seyda ayn zamanda air ve mtercim idi. Birok iiri olmakla birlikte Arapa’dan Trke’ye tercmeleri de vardr.

Seyda bir iirinde yle der:

Karwan me w b’rketi v asra bistan
Ev end asrbu hal me bu hal kerr u ll
inbune mrgn cihad cardi va wextan
Ge buye bahar lme bu susn u al al.
Berq u brsk u zelzele tar u zulumat
Xapandna cehla nezanin idi me beskr
azve u cihad u hukm u qanun j’nuve ehadet
Saxkn wa ma’na berdn zulm b’wr u cemaat.


Ya Rabbi! Bizlere de ahdimize vefay, bu azizlerimizin yolundan gitmeyi, miraslarna sahip kmay, onlarn efaatine nail olmay ve onlarla birlikte har olmay nasip et. Amin.









GERİ  
      Masast Grnm