5.
BLM
CEMAATN KURULUU
ehid
Rehber ve yakn arkadalar, Cemaat konusundaki fikirlerini somutlatrdktan
sonra yaptklar ilk ilerden biri; Rasulullah’n (sav) siyerini tektik ederek
yaadklar ortama uyarlamak zere karmlarda bulunmak oldu. nk ehid
Rehber; Dar–l Erkam modeli hcresel alma ve Rasulullah’n (sav) takip ettii
merhalelere uygun bir faaliyet yrtlmesi gerektiini, bu nedenle O’nun (sav)
mcadele hayatnn iyice tetkik edilmesi ve rnek alnmas gerektiini
sylyordu. Bu dncelerini ve grlerini Cemaat olma fikriyle
somutlatryordu. Kurulacak Cemaatin de, devletin kolayca takip ve kontrol
edilebildii yntemlerle baarl olamayacana ve ayn zamanda slam’n sunduu
hareket metoduna da uygun dmeyeceine inanyordu.
Yaptklar ilk ilerden bir dieri ise; o dnemde gerek yerel ve gerekse mmet
baznda, ulaabildikleri slami yaplar incelemek oldu. Bu ie giriirken,
sahip olduklar inan ve bak as yannda, dier hareketlerden elde
edecekleri bilgilerden de istifade etmek istiyorlard. Bu amala,
ulaabildikleri grup, hareket ve Cemaatler hakknda mmkn olduu ve imkanlar
elverdii kadaryla bilgi topladlar, bunlar bir araya getirdiler, birlikte
deerlendirip zerinde karmlarda bulundular.
Bu alma; ufuklarnn genilemesine, atacaklar admlar konusunda nlerini
daha da iyi grmelerine ve savunduklar dnceler konusunda kendilerine daha da
gven duymalarna vesile olmutu. Bu arada, man Humeyni (ra) nclnde ran
slam nklab gereklemi ve bu onlara ayrca byk bir ilham kayna olmutu.
nk o zamana kadar konutuklar pek ok solcu, slam’n yaam biimi olarak
geride kald, bir devlet ve ynetim biimi olarak gnmz artlarnda tatbik
edilemeyecek kadar geri ve yetersiz olduu, an ihtiyalarna cevap veremedii
gibi iddialarda bulunuyorlard. Ayn zamanda genlii de bu konuda kandryor,
slam’n pratikten ziyade teorik dzeyde kaldn ve dolaysyla halklarn
kurtuluu iin hibir ey sunamadn ve are olmadn dillendiriyorlard.
1978–1979 yllarnda yaanan bu younluktan sonra, ehid Rehber ve beraberindeki
arkadalar, slami bir Cemaatin kurulmas konusunda son adm atmak zere
harekete getiler ve bir araya gelip Cemaatin kuruluunu karara baladlar.
Kuruluunda, Cemaatin dayand akide, fikir ve prensipler ile ortaya koyaca
hareket metodu zerinde youn bir ekilde duruluyordu. ehid Rehber’in,
konumaktan ve yazmaktan ok yapmaya nem veren yapsnn da bunda temel etken
olduu aktr. ehid Rehber ta batan beri isim zerinde durmad, ahs ve
isimleri n plana karmay uygun grmedi, Cemaate herhangi bir isim takmad,
Cemaat kavramn zellikle n plana kard.
HZBULLAH ismi, Cemaatin kuruluunda belirlenen bir isim olmaktan ziyade daha
sonraki yllarda cemaat faaliyetlerinin halkn tevecchne mazhar olduktan
sonra, halkn cemaat iin kulland bir isim olup bu ismin gzelliinden dolay
cemaat de bu ismi kabullendi. ehid Rehber bu konuda: “Bize ne kadar gzel
bir isim vermiler. naallah bu isme layk olmaya alacaz” demi ve bu
ismi kabul ettiini, benimsediini ve hatta sevdiini ifade etmiti.
ehid Rehber nderliinde kurulan Cemaatin faaliyetleri balaynca blgede ve
zellikle Batman’da tekfircilik fikirleriyle n plana kan ahslar da vard.
Bunlar; camilerin drar mescidi olduunu, Cuma namazlarnn klnamayacan,
imamlarn arkasnda bu camilerde namaz klnamayacan, toplumun cahili toplum
olduunu, bylesi cahili toplumda kesilen etlerin yenmemesi gerektiini, devlet
dairelerinde grev alnamayacan vs. savunuyor ve byle yapanlar tekfir
ediyorlard. Ayn zamanda bunlar, slami hassasiyet tayp ehid Rehber ve
yakn evresiyle dostluk ve arkadalklar olan insanlard. ehid Rehber,
bunlarn samimi ve gvenilir insanlar olduuna inand ve bunlara gvendii
iin, zaman iinde bu sivri ve tekfirci dncelerini terk edeceklerine ve vasat
bir izgiye geleceklerine dair midini muhafaza ediyor, bunun iin aba sarf
ediyor, onlara zaman verip ilikisini kesmiyordu. Ancak bunlarn fikirlerinde
srar etmesi, ehid Rehber’in de bylesi tekfircilik fikir ve akmlarna kar
kmas ve uygun bulmamas nedeniyle, sre ierisinde ilikiler kesildi.
S.V. adl Cemaat mensubu yle bir an aktarmaktadr: “Bir gece, tekfirci
olarak tannan bir grup bize misafir olmutu. Sabaha kadar akidevi ve fikri
konular tartmtk. Tartma konusunda onlar kadar etkili olamadm fark
etmitim ve bu bana bir eksiklik gibi gelmiti. Daha sonra ehid Rehber’e o
gecede olup bitenleri anlattm ve bu konularda kendimi yetitirmek istediimi
syledim. Ancak O, buna gerek olmadn syleyerek: ‘biz bu tartmalarla
zaman geirmeyeceiz, alacaz, bu tartmalarn zarardan baka bir getirisi
yoktur’ dedi. Daha sonra tarttmz bu arkadalardan bazlar Cemaatin
isabetli tavrn takdir ederek iinde yer aldlar.“
Hizbullah Cemaati; gerek yerel ve gerekse mmet balamnda hibir Cemaatin
uzants, devam, takipisi veya ayns olarak kurulmad. Tamamen kendi artlar
ierisinde, kendi imkanlaryla ve kendi gr ve dnceleri dorultusunda
kuruldu. Laik Kemalist Rejimin yaps, slam ve Mslmanlara kar tutumu ve
uygulamalar, Mslman halkn durumu, blgenin iinde bulunduu artlar,
Cemaatin kuruluunda ana etkenler olmulardr.
Hizbullah Cemaatinin varlnn ana sebebi Laik Kemalist Rejim olmu ve ta
batan beri ehid Rehber ve beraberindekiler, fitnenin asl kaynann rejimin
bizzat kendisi olduunu, slam’a ve Mslmanlara ynelik yasak, zulm ve
basklarn rejimin yaps ve yasalarndan kaynaklandn savunuyor ve
dillendiriyorlard.
Dolaysyla Hizbullah Cemaati; slami sorumluluunu ifa etmek zere, Laik
Kemalist Rejime kar mcadele etmek iin var olmu ve btn fitne unsurlarn
ortadan kaldrp Kur’an ve Snneti esas alarak Asr– Saadet dnemini rnek alan
slami bir sistemi kurmak zere yola kmtr.
Devam edecek…